Money orders
MANDAT INTERN
Mandatele interne se expediază în limitele Republicii Moldova.
Mandat intern ordinar este serviciu de recepţionare, prelucrare, transmitere şi distribuire sau înmânare a mijloacelor băneşti prin căile de comunicaţii poştale.
Schimbul de mandate ordinare este disponibil numai pentru localităţile amplasate în stânga Nistrului. Termenele de trecere a unui mandat ordinar pe suport de hârtie este determinat de termenele trecerii corespondenţei poştale.
Condiții de executare a mandatului intern ordinar
Suma maximă: nelimitată.
Moneda: leul moldovenesc.
Modalitate de plată/achitare: în numerar sau prin virament la contul bancar.
Servicii adiționale:
- post restant;
- căsuţa poştală;
- distribuire plătită.
- aviz de informare;
- comunicare scrisă;
- confirmare privind achitarea mandatului;
- expeditor/destinatar persoane fizice şi juridice.
Termen de executare: conform termenelor de trecere a corespondenței.
Termen de valabilitate: 30 zile (indiferent de metoda de plată).
Mandat intern urgent este un serviciu care permite expedierea mijloacelor bănești prin căile de comunicaţii electronice în teritoriul Republicii Moldova (excepţie localităţile din stânga Nistrului). Expeditorul şi destinatarul mandatului urgent sunt persoanele fizice şi juridice. Serviciul este furnizat de toate oficiile poştale ale Î.S. “Poşta Moldovei” cu conexiune la rețeaua informațională.
Condiții de executare a mandatului intern urgent
Suma maximă: nelimitată.
Moneda: leul moldovenesc.
Modalitate de plată/achitare: în numerar sau prin virament la contul bancar.
Servicii adiționale:
- post restant;
- număr de control;
- SMS de informare;
- confirmare privind achitarea mandatului;
- expeditor/destinatar persoane fizice şi juridice;
- aviz de informare (pentru mandatele expediate cu plată prin virament).
Termen de executare: 5 minute după expediere.
Termen de valabilitate: 60 zile pentru mandatele expediate cu plată în numerar și 30 zile pentru mandatele expediate cu plată prin virament.
Mandat intern contra ramburs este un serviciu care permite destinatarului unei trimiteri poștale să depună banii la oficiul poștal și să solicite plata sumei totale expeditorului trimiterii. Numai persoana fizică poate fi destinatar al trimiterii poştale cu menţiunea “ramburs”.
Destinatarul mandatului contra ramburs este, de asemenea, expeditorul trimiterii poştale. La expedierea trimiterii cu menţiunea “ramburs” se completează formularul de mandat TFP-3 pentru persoane fizice/juridice. Suma mandatului contra ramburs nu trebuie să depașească suma valorii declarate a trimiterii.
Taxa pentru expedierea mandatului se percepe la livrarea trimiterii poştale de la destinatarul acesteia. Serviciul este prestat în toate oficiile poștale ale Î.S. “Poşta Moldovei”. Plata sumei ramburs este posibilă în modurile următoare:
- numerar, în toate oficiile poștale;
- cu card bancar (în oficiile poştale în care este instalat terminal de plată).
Achitarea sumei ramburs este posibilă în modurile următoare:
- numerar;
- la contul de card bancar (nu se acceptă carduri cu destinaţie specială: plăţi sociale, indemnizaţii, salariu).
- Numărul trimiterii poştale este numărul mandatului (compus din 14 caractere).
Condiții de executare a mandatului contra ramburs
Suma maximă: nelimitată.
Moneda: leul moldovenesc.
Modalitate de plată/achitare: plata - în numerar sau cu card bancar, iar achitarea – în numerar, virament la contul bancar sau cu card.
Servicii adiționale:
- post restant;
- număr de control;
- SMS de informare;
- expeditor persoane fizice;
- destinatar persoane fizice şi juridice;
Termen de executare: 5 minute după expediere.
Termen de valabilitate: 180 zile.
În calitate de persoană fizică, cum expediez sau primesc un mandat intern?
Expediere
- Prezintă operatorului subunității poștale actul de identitate valabil în original şi în fotocopie:
- dacă ești cetățean al Republicii Moldova, prezintă buletinul de identitate;
- dacă deții cetățenie străină și esti domiciliat temporar pe teritoriul Republicii Moldova, prezintă permisul de şedere eliberat de autorităţile competente;
- dacă deții cetățenie străină și termenul tău de aflare în RM nu a depășit 90 de zile de la intrarea în Republica Moldova, prezintă paşaportul internațional.
În cazul lipsei actului de identitate valabil, urmează să prezinți acte de confirmare a pierderii documentului sau a inițierii procedurii de prelungire a acestuia.
- Completează cererea de expediere a banilor (descarcă blancheta cererii). În cazul expedierii a mai mult de 5 mandate concomitent, suplimentar, este nevoie a se prezenta Lista F-103 în format electronic şi două exemplare pe suport de hârtie.
- Achită suma mandatului și comisionul conform tarifelor în vigoare, primește de la operatorul oficiului chitanța privind expedierea mandatului și verifică corectitudinea datelor incluse în chitanță.
- Contactează destinatarul și comunică-i datele mandatului pe care urmează să-l primească:
- numele și prenumele tău în calitate de expeditor;
- suma transferului;
- numărul mandatului, în cazul mandatului urgent.
Primire
- Prezintă operatorului oficiului poștal actul de identitate valabil în original şi în fotocopie:
- dacă ești cetățean al Republicii Moldova, prezintă buletinul de identitate;
- dacă deții cetățenie străină și esti domiciliat temporar pe teritoriul Republicii Moldova, prezintă permisul de şedere eliberat de autorităţile competente;
- dacă deții cetățenie străină și termenul tău de aflare în RM nu a depășit 90 de zile de la intrarea în Republica Moldova, prezintă paşaportul internațional.
În cazul lipsei actului de identitate valabil, urmează să prezinți acte de confirmare a pierderii documentului sau a inițierii procedurii de prelungire a acestuia.
- Comunică operatorului subunității poștale detaliile transferului de bani pe care urmează să-l primești:
- numărul de control al mandatului (pentru mandatul urgent);
- țara și localitatea de unde ți-au fost expediați banii;
- numele, prenumele expeditorului;
- moneda şi suma transferului.
- Semnează formularul de plată pentru transfer, ridică numerarul de la ghișeul oficiului poștal și chitanța aferentă achitării.
În calitate de persoană juridică, cum expediez sau primesc un mandat intern?
Expediere
Prezintă operatorului poştal dispoziţia de plată certificată de către bancă privind transferul sumei totale în contul Î.S.“Poşta Moldovei”.
Adiacent, prezintă operatorului poştal Lista F-103, completată în format electronic şi două exemplare pe suport de hârtie.
Expedierea a mai mult de 5 mandate concomitent se face doar prin virament.
Achită suma mandatului și comisionul conform tarifelor în vigoare, primește de la operatorul oficiului chitanța privind expedierea mandatului, verifică corectitudinea și plenitudinea datelor incluse în chitanță.
Primire
Mandatul poştal se achită doar prin virament către un cont bancar deţinut la o bancă autorizată.
Cum modific informația aferentă mandatului?
Datele mandatelor interne expediate de poştă pot fi modificate la solicitarea scrisă a plătitorului, cu condiţia că remiterea nu a fost achitată beneficiarului. Pot fi supuse modificării pentru beneficiari, persoane fizice, următoarele date:
- numele, prenumele, patronimicul (după caz);
- datele de contact (adresa, număr de telefon).
Pentru modificarea datelor, plătitorul urmează să prezinte la oficiul poştal, fără excepţii, următoarele documente:
- actul de identitate valabil, în original şi în fotocopie;
- documentele care atestă efectuarea remiterii de bani: cererea de expediere a remiterii și/sau ordinul de încasare a numerarului;
- cererea de modificare a remiterii de bani, completată la ghișeul oficiului poştal.
Modificarea datelor poate fi efectuată pe parcursul perioadei de validitate a mandatului.
În cazul în care mandatul a fost deja eliberat beneficiarului, modificarea datelor este imposibilă.
Cum îmi returnez banii?
Mandatul ordinar sau urgent poate fi returnat la solicitarea plătitorului doar în cazul în care banii nu au fost eliberaţi beneficiarului.
Pentru returnarea mandatului, plătitorul urmează să prezinte la oficiul poştal următoarele documente:
- actul de identitate valabil, în original şi fotocopie;
- documentele care atestă efectuarea remiterii de bani: cererea de expediere a remiterii și/sau ordinul de încasare a numerarului;
- cererea de returnare a remiterii de bani în formă liberă completată la ghișeul oficiului poştal.
Mandatul contra-ramburs nu poate fi returnat expeditorului.
MANDAT INTERNAȚIONAL
Mandatele internaționale se expediază peste hotarele Republicii Moldova.
Mandatul poştal internațional este un serviciu de recepţionare, prelucrare, transmitere, distribuire și înmânare a mijloacelor băneşti prin reţeaua poştală sau căile de comunicaţii electronice.
Serviciul de mandate este prestat în baza acordurilor internaţionale bilaterale încheiate în conformitate cu Aranjamentul Uniunii Poştale Universale privind serviciile poştale de plată la care, conform condiţiilor stipulate, Republica Moldova este parte.
Condițiile pentru expedierea remiterilor internaţionale de bani sunt reglementate de ”Legea privind reglementarea valutară” nr. 62-XVI din 21 martie 2008, ”Reguli de prestare a serviciilor de remiteri de bani în cadrul Î.S. ”Poşta Moldovei” şi de Condiţiile de executare a remiterilor de bani prin sistemele de remiteri de bani în cadrul Î.S. “Poşta Moldovei”.
Condiții de executare a mandatelor internaționale
Sumele ce nu depăşesc 10.000 € (sau echivalentul lor) pot fi expediate printr-un mandat internaţional fără prezentarea documentelor justificative şi autorizarea Băncii Naţionale a Moldovei doar în următoarele cazuri:
- transferuri destinate cheltuielilor familiale (se efectuează fără prezentarea documentelor ce confirmă legătura de rudenie/ relaţia de căsătorie sau instituirea tutelei/curatelei);
- transferuri destinate cheltuielilor curente ale persoanei fizice rezidente pentru perioada aflării sale temporare în străinătate;
- transferuri necomerciale socialmente importante;
- transferuri sub formă de donaţie;
- transferuri care se efectuează în cadrul operaţiunilor valutare nesupuse notificării la Banca Naţională a Moldovei/ autorizării din partea Băncii Naţionale a Moldovei conform Legii nr. 62-XVI din 21.03.2008.
Convertirea sumelor mandatelor se efectuează cu utilizarea cursului de vânzare/cumpărare al Băncii Comerciale agreate de Î.S.”Poşta Moldovei”, valabil la ziua efectuării operaţiunii de expediere/achitare a mandatului.
Cum expediez un mandat internațional?
- Prezintă operatorului oficiului poștal actul de identitate valabil, în original şi în fotocopie şi documentele justificative (după caz).
- Comunică operatorului:
- țara în care expediază mandatul;
- pentru beneficiar, persoană fizică: numele, prenumele, patronimicul (după caz), numărul de telefon, și/sau adresa, şi/sau alte date, în caz de necesitate;
- pentru beneficiar, persoană juridică: rechizitele contului bancar;
- suma, moneda remiterii şi scopul expedierii banilor;
- Prezintă operatorului documentele justificative în cazul în care suma transferului bănesc depășește 10.000 EUR sau echivalentul acesteia (conform prevederilor legislației valutare a Republicii Moldova).
- Achită suma transferului și costurile de expediere conform tarifelor.
- Primește de la operator formularul cu numărul de control al transferului bănesc.
- Contactează destinatarul și comunică-i detaliile transferului pe care urmează să-l primească:
- numărul de control al transferului de bani;
- țara și localitatea de unde au fost expediați banii;
- numele și prenumele personal (în calitate de expeditor);
- moneda şi suma transferului.
Cum primesc un mandat internațional?
- Prezintă operatorului oficiului poștal actul de identitate valabil, în original şi în fotocopie:
- în cazul deținerii cetățenieii Republicii Moldova - buletinul de identitate;
- în cazul deținerii cetățenieii străine și domicilierii temporare pe teritoriul Republicii Moldova - permisul de şedere eliberat de autorităţile competente;
- în cazul deținerii cetățenieii străine și termenului de aflare în Republica Moldova mai mic de 90 de zile - paşaport internațional;
- în cazul lipsei actului de identitate valabil, urmează a se prezenta acte de confirmare a pierderii documentului sau a inițierii procedurii de prelungire a acestuia.
- Comunică operatorului detaliile transferului de bani pe care urmează să-l primești:
- numărul de control al transferului de bani;
- țara și localitatea de unde ți-au fost expediați banii;
- numele, prenumele și patronimicul expeditorului (în cazul dacă au fost indicate în formularul de transfer);
- moneda şi suma transferului.
- Semnează formularul de plată pentru transfer, ridică numerarul de la ghișeul oficiului poștal și chitanța aferentă achitării.
Cum modific datele mandatului internațional?
Datele aferente mandatului pot fi modificate la cererea expeditorului, cu condiția să nu fi fost plătite destinatarului. Pentru a modifica datele, expeditorul trebuie să prezinte următoarele documente la oficiul poștal în care a fost efectuată tranzacția:
- act de identitate valabil;
- documentele care confirmă transferul de bani;
- o cerere scrisă care indică datele spre modificare.
Modificarea datelor transferului de bani se efectuează după primirea unei confirmării de la Centrul de Operațiuni al sistemului ”MoneyGram”.
Date despre transferul de bani care pot fi modificate:
- numele, prenumele, patronimicul destinatarului;
- numele, prenumele, patronimicul expeditorului.
Modificarea datelor poate fi efectuată pe parcursul perioadei de validitate a mandatului. În cazul în care mandatul internaţional a fost deja eliberat beneficiarului, modificarea datelor este imposibilă.
Cum îmi returnez banii?
Mandatul internaţional expediat de la poştă poate fi returnat la solicitarea plătitorului doar în cazul în care banii nu au fost eliberaţi beneficiarului.
Pentru a returna banii, expeditorul trebuie să depună următoarele documente la oficiul poștal în care a fost efectuată operațiunea:
- act de identitate valabil;
- documentele care confirmă efectuarea transferului;
- cererea scrisă care să precizeze detaliile transferului și motivul returnării.
Se returnează doar suma mandatului fără taxele de expediere.