- loading...
language:
ro
Întrebări frecvente
Am primit un aviz/mesaj la telefon cu referire la o trimitere poștală, ce trebuie să întreprind în continuare?
Mesajul primit informează despre parvenirea unei trimiteri poștale pe adresa dumneavoastră. Pentru ridicarea trimiterii, prezentați-vă cu documentul de legitimare la oficiul poștal indicat în mesaj.
Cum ambalez corect o trimitere poștală?
Ambalați și închideți coletul în așa fel, încât să nu amenințe sănătatea salariaților poștali. Astfel, se va reuși evitarea pericolului de rănire a salariaților antrenați la prelucrarea trimiterii.
Închideți coletul într-un ambalaj intact (fără crăpături, rupturi) care să corespundă greutății, formei și naturii conținutului, cât și modului și duratei transportului. Trimiterea trebuie să fie în forme ușor de mânuit.
Ambalați în mod special obiectele din sticlă sau fragile, plasându-le într-o cutie rezistentă, umplută cu un material protector corespunzător.
Închideți lichidele și corpurile ușor lichefiabile în recipiente ermetice. Plasați fiecare recipient în cutii rezistente, căptușite cu material protector corespunzător.
Prafurile uscate, colorante, precum albastru de anilină, etc. nu sunt admise spre transportare, decât în cutii metalice, plasate, la rândul lor, în cutii rezistente, cu un material absorbant și protector între cele două ambalaje.
Închideți într-un prim ambalaj (cutie, sac din pânză, material plastic) corpurile grase, greu lichefiabile (unguente, săpun moale, etc.).
Ce documente trebuie să prezint la ridicarea trimiterii poștale? Poate o altă persoană să ridice trimiterea mea?
La ridicarea trimiterii poștale prezentați unul dintre actele următoare: buletinul de identitate, pașaportul, permisul de ședere, livretul militar, permisul de conducere.
Coletele, trimiterile EMS și trimiterile contra-ramburs pot fi eliberate altor persoane decât destinatarul doar în baza procurii perfectate în modul stabilit.
Trimiterile poștei de scrisori înregistrate (scrisori, pachete mici până la 2 kg) pot fi eliberate fără procură, membrilor familiei de gradul întâi, la prezentarea unui document de legitimare, precum și a documentului care confirmă relațiile de rudenie.
Trimiterile poștale adresate persoanelor juridice se eliberează persoanelor împuternicite în acest scop.
Cum pot urmări traseul trimiterii poștale? A ajuns trimiterea poștală în oficiul de destinație?
Puteți urmări trimiterea aici.
Numerele trimiterilor poștale interne sunt compuse din 14 caractere (ex. DS0123456789RR), încep cu marcajul "D" și finalizează cu "RR", "CC", "AS" sau "AR".
Numerele trimiterilor poștale internaționale sunt compuse din 13 caractere (ex. EE123456789MD), încep cu unul dintre marcajele "E", "C", “H", "R", "V" și finalizează cu marcajul "MD". Prin R se marchează scrisori și pachete recomandate, prin C - colete, E - trimiteri EMS, prin D - scrisori/ pachete/ colete interne.
Dacă numerele de urmărire încep cu alte simboluri (ex: U, A, J, etc.), trimiterile respective sunt simple, nu se urmăresc și nu se înregistrează la etapele de prelucrare, iar informația de pe alte site-uri neoficiale poate fi procesată în mod automat și nu este întotdeauna veridică.
Cum pot readresa o trimitere într-un alt oficiu poștal?
Pentru readresarea corespondenței dintr-un oficiu poștal în altul, este necesar să depuneți o cerere specială. Cererea respectivă poate fi depusă în orice oficiu poștal și este un serviciu auxiliar, contra plată.
Cum închiriez o lădiță poștală?
Pentru a închiria o lădiță poștală se depune o cerere în oficiul poștal pe numele șefului oficiului, în care se indică datele din documentul de legitimare.
În cazul persoanelor juridice se indică datele din certificatul privind înregistrarea de stat.
De ce trimiterea mea a fost verificată/ reținută de către Serviciul Vamal? Cum trebuie să acționez mai departe?
Furnizorii de servicii poștale sunt autorizați să supună trimiterile poștale internaționale controlului vamal. Organele vamale efectuează controlul vamal în conformitate cu legislația vamală.
În cazul unei trimiteri poștale reținute, pentru concretizarea și soluționarea problemelor vamale survenite, în calitate de destinatar, prezentați-vă la Serviciul Vamal cu documentul de legitimare și alte acte confirmative ale mărfurilor introduse.
Furnizorul de servicii poștale nu își asumă nicio răspundere cu privire la deciziile luate de către serviciile vamale la verificarea trimiterilor poștale supuse controlului vamal
Cum pot ridica trimiterile poștale de la Post-Terminal?
Creați-vă cont pe site-ul pt.md. Indicați adresa unică de livrare, pe care o prezentați magazinului on-line/ expeditorului. În câmpul cu adresa, introduceți numărul de identificare obținut.
La plasarea coletului în Post-Terminal, veți primi un mesaj pe telefonul mobil.
Prezentați-vă la Post-Terminal doar după primirea mesajului. Dacă nu ați reușit să ridicați coletul prin Post-Terminal timp de trei zile, acesta va fi livrat la Centru Curier Rapid, pe adresa or. Chișinău, str. Aleea Gării, 5.
Cum pot face o comandă prin intermediul Serviciului Curier Rapid?
Comanda poate fi expediată la adresa de e-mail: curier@posta.md sau apelând operatorii Centrului Curier Rapid la unul dintre numerele de telefon: 022 555-559; 079 555-561.
Care sunt condițiile de livrare și recepționare a trimiterilor contra ramburs?
Pentru a livra o trimitere contra ramburs, expeditorul achită taxa de expediere (în funcție de greutate) + 3% din valoarea conținutului.
La recepționarea trimiterii contra ramburs, destinatarul achită 6 lei + 3% (cheltuieli de transport).
Am expediat o trimitere contra-ramburs, dar nu mi-a fost restituită suma rambursată. Unde să mă adresez pentru a o primi?
Pentru a ridica suma rambursată, în calitate de expeditor, este necesar să vă prezentați la orice oficiu poștal, cu documentul de legitimare și numărul trimiterii poștale.
Verificarea transferului sumei rambursate se efectuează în baza numărului trimiterii poștale, care, respectiv, este și numărul mandatului de rambursare a banilor.
La expedierea unei trimiteri contra-ramburs se indică numărul de telefon mobil al destinatarului și al expeditorului, pentru ca aceștia să fie suficient informați, iar livrarea și restituirea sumei rambursate să aibă loc în termene cât mai restrânse.
Cum pot depune o petiție, reclamație sau plângere?
Solicitați formularul de plângere pe suport de hârtie în orice oficiu poștal sau utilizați, în acest scop, serviciul on-line de depunere a petițiilor și reclamațiilor
Mi-a fost expediat un transfer bănesc. Cum pot să-l primesc? Ce documente trebuie să prezint?
Puteți verifica statutul transferului bănesc prin intermediul platformei on-line de urmărire a mandatelor sau la ghișeul oficiului poștal, prezentând buletinul de identitate și numărul transferului, comunicat de expeditor.
Numărul transferului este o informație confidențială, care trebuie să fie cunoscută doar de către expeditor și beneficiar.
Cum primesc sau achit un credit în cadrul oficiului poștal?
Pentru primirea sau achitarea creditului, prezentați operatorului oficiului poștal contractul încheiat preliminar cu compania de creditare și buletinul de identitate.
Cum primesc banii indexați de la Banca de Economii?
Depuneți o cerere la oficiul poștal. Prezentați, concomitent, libretul de economii emis de Banca de Economii și buletinul de identitate.
În eventuala calitate de moștenitor, prezentați actul de deces și actul de moștenitor.
Pensionarii urmează să prezinte legitimația de pensionar.
Unde urmează să mă adresez pentru a primi îndemnizațiile sociale (pensia) sau alte prestații sociale?
Plata prestațiilor și drepturilor sociale se efectuează prin intermediul oficiilor poștale, la anumite dăți/ perioade ale lunii, stabilite în conformitate cu prevederile contractuale, cererile depuse de beneficiari, dar și alte cerințe în vigoare.
Pentru verificarea oricărei indemnizații, adresați-vă la oficiul poștal, la data stabilită, cu buletinul de identitate.
Cum pot perfecta un abonament la ziare, reviste și cărți?
Abonamentele la edițiile periodice se perfectează în orice oficiu poștal sau prin intermediul platformei de abonare online la edițiile periodice.
Ce se întâmplă cu trimiterile poștale care nu au fost distribuite?
Trimiterile nedistribuite se păstrează de către furnizorul de servicii poştale, la dispoziţia utilizatorilor, timp de 6 luni. După expirarea acestui termen, scrisorile, care nu au putut fi predate destinatarilor şi nici expeditorilor, se nimicesc.
Trimiterile poștale internaționale nedistribuite se înapoiază către administrația poștală a țării de origine ale cărei mărci de francare figurează pe trimitere.
Trimiterile poștale care nu au putut fi distribuite destinatarilor se înapoiază expeditorului în următoarele situații:
-
la expirarea termenelor de păstrare;
-
la cererea expeditorului;
-
destinatarul refuză să primească trimiterea;
-
destinatarul nu este la adresa indicată;
-
adresatul căsuţei poştale de abonament nu este indicat sau este indicat incorect;
-
adresa destinatarului indicată pe trimitere este ştearsă sau ruptă;
-
destinatarul este decedat.
Reexpedierea, retragerea trimiterilor poştale înregistrate, modificarea sau corectarea adresei se face la cererea expeditorului. Înapoierea, reexpedierea, retragerea trimiterilor poștale înregistrate, modificarea sau corectarea adresei în baza cererilor, se efectuează contra plată, conform tarifelor în vigoare.
Corespondența simplă fără adresă, cu adresa incompletă, neclară sau prescurtată, care face imposibilă expedierea ei la destinație sau înapoierea la expeditor, extrasă din cutiile poștale pentru scrisori, precum și trimiterile grevate cu „Taxă-porto” refuzate de destinatari, se păstrează în oficiile poștale de destinație timp de o lună. Mandatele poștale nereclamate se păstrează în oficiile poștale de destinație timp de o lună și ,apoi, se trec la categoria de trimiteri nedistribuite.
Pentru cât timp se depozitează în unitatea poștală trimiterea neridicată?
În așteptarea destinatarului, trimiterile poștale se păstrează în unitatea poștală timp de:
-
15 zile calendaristice - trimiterile poștale interne;
-
30 zile calendaristice - trimiterile poștale internaționale;
-
15 zile calendaristice - trimiterile exprese, inclusiv „EMS”;
-
7 zile calendaristice - scrisorile recomandate cu mențiunile speciale „Citație” și „Înștiințare”.
Termenele de păstrare pot fi prelungite la cererea expeditorului sau destinatarului, cu excepția scrisorilor cu mențiunile „Citație” și „Înștiințare”:
-
pentru trimiterile exprese, inclusiv „EMS” - până la o lună;
-
pentru trimiterile interne și internaționale - până la două luni din data sosirii lor.
Trimiterile poștale, care nu au putut fi distribuite destinatarilor se înapoiază expeditorului în următoarele situații:
-
la expirarea termenelor de păstrare;
-
la cererea expeditorului;
-
destinatarul refuză să primească trimiterea;
-
destinatarul nu este la adresa indicată;
-
adresatul căsuţei poştale de abonament nu este indicat sau este indicat incorect;
-
adresa destinatarului indicată pe trimitere este ştearsă sau ruptă;
-
destinatarul este decedat.
footerTopTitle
footerCustomersSupport:
footerPhone
footerEmail
footerAddress
footerPopularLink
loading...footerTopTitle
footerCustomersSupport:
footerPhone
footerEmail
footerAddress
footerNavigation
loading...footerPopularLink
loading...- footerSiteMLinkp
footerCustomerSupport
copyright
copyright
usaidText